VÄLJ DITT DRIVHUS

Gå till Drivhuset Norden
TROLLHÄTTAN
SV

VILL DU STARTA EGET, MEN HAR INGEN AFFÄRSIDÈ?

Vi vet att det finns många av er där ute som drömmer om att starta eget, men som kanske inte vet inom vad än. Du vet liksom bara att du vill bli en egenföretagare, en entreprenör, men vet inte riktigt hur eller inom vilken bransch. Jag som skriver detta inlägg heter Jessica Ljungberg och jag arbetar som entreprenörscoach på Drivhuset i Trollhättan. Jag är själv egenföretagare och har varit i många år, och jag tänkte ge dig lite tips på vägen om hur du kan tänka för att faktiskt komma på en idé precis som jag gjorde.


Din affärsidé måste inte vara innovativ och unik

En vanlig miss många gör som vill bli egenföretagare är att tro att deras affärsidé måste vara unik eller innovativ för att lyckas. Så är det absolut inte! Visst är det så att många innovativa tech-bolag får mycket plats och utrymme i medierna medan Bosses snickarfirma inte får det, men det betyder inte att Bosses snickarfirma inte är ett fantastiskt företag att driva med bra lönsamhet. Istället för att vänta på den perfekta, unika, innovativa och fantastiska affärsidén som du tänker kommer göra dig till miljardär, börja se omkring dig och fundera på vad du har för möjligheter här och nu.

Kompetenser, intressen, kontakter och resurser

Börja inventera dig själv och din närhet för att ta reda på hur du kan starta nu. Ta dig några minuter att skriva ner vad du är bra på och vilka kompetenser du har. Ta dig sedan ett par minuter till och skriv ner vad du tycker om att göra och vad du brinner för. Skriv även ner vilka resurser du har och vilka kontakter. Detta är en perfekt grund för att kunna se vad du hade kunnat starta för verksamhet med det du har idag. Det var till exempel via detta tankesätt jag startade mitt första företag 2012, en enskild firma vid sidan av studierna. Jag hade studerat tre år media och kommunikation på gymnasiet och hade nyligen påbörjat min medie- och kommunikationsvetenskapsutbildning på Jönköpings Universitet. Jag har innerst inne alltid vetat att jag är en entreprenör och 2012 ställde jag mig frågan – vad är jag bra på som jag kan hjälpa andra med? Svaret blev då grafisk design. Jag insåg ganska snart att denna firman blir ju superenkelt att starta. Det enda jag behöver är min kompetens, en dator och några Adobe-program. ”Enkelt!” tänkte jag och skickade in min ansökan till Skatteverket. Nästkommande år lärde jag mig att göra hemsidor och annat inom design och marknadsföring och hjälpte tillslut företag med lite allt möjligt inom ämnet. När jag sedan tog examen struntade jag i att ta en anställning och satsade istället för mitt egna företag på heltid och jobbade som marknadsföringskonsult i ett par år. Ovärderlig erfarenhet som jag aldrig hade fått om jag inte börjat där jag stod 2012.

Men låt oss hoppa tillbaka till dig igen. Vad är det du brinner för? Vad är du bra på? Vad har du för resurser? Låt oss säga att du älskar att dansa. Sedan är du superduktig på sociala medier och på att skapa film. När du inventerar dina resurser inser du att du har ju faktiskt tillgång till ett garage som hade kunnat användas som lager. Du har också en dator, en kamera och en dansstudio att tillgå ibland. Kanske kan du testa att starta en e-handel som säljer danskläder? Du har ju kompetensen att skapa riktigt grymt content i sociala medier och få det att flyga och du har dessutom möjligheten att posta paketen själv på eftermiddagarna.

Ingen är bra på allt, men det är inget hinder

Många fastnar när man kommer till insikten att man faktiskt inte kan göra ALLT själv i företaget. Du kanske kommer på att man måste ju faktiskt bokföra i ett företag, och herregud vad omständigt och svårt det känns. Tänk om det blir fel?! Jag själv testade att bokföra i min första firma själv och lärde mig hur genom att kolla youtube-klipp. Det gick bra, men det var det absolut tråkigaste jag visste i hela världen så i dagsläget när jag driver ett AB låter jag någon annan göra det jobbet. Det är när du kommer till den här utmaningen det är superbra att inventera dina kontakter. Din mamma jobbar ju på en redovisningsfirma, kanske kan hon hjälpa dig med just bokföringen? Om inte – så finns det alltid andra småföretagare som kan hjälpa dig med de bitarna. Är du en person som tvärt om ÄLSKAR bokföring men som istället är riktigt dålig på sociala medier och marknadsföring – ta hjälp av en kusin, ett syskon eller en egenföretagare som erbjuder den hjälpen. Ingen kan allt, det är därför samarbeten är småföretagarens bästa vän!

Om du vill starta ett företag med någon
– gör det med din motsats

När jag träffade en jurist för att diskutera mitt aktieägaravtal sa juristen ”tänk på: att starta företag med någon är som att gifta sig. Om inte värre”. Med detta menar både jag och juristen att det är väldigt, väldigt viktigt att du tänker igenom vem du startar ett företag med. När jag startade Tushie AB (https://tushie.se) hade jag egentligen en annan affärsidé på gång, en som krävde tusentals timmars jobb och stora investeringar. För att kunna starta det företaget jag ville visste jag att jag var tvungen att göra det med någon som kan programmera, men framförallt med någon som är 100% min motsats. Det vill säga strukturerad, ordningsam, fyrkantig och som gillar byråkrati och sådant jag gärna springer förbi i 200 km/h. Det fanns en person jag träffat i mitt liv som passade in på alla kriterierna, min gamla chef, och det var honom jag kontaktade för att fråga om han ville bli min affärspartner. Nu är han det i Tushie AB och vi är ett perfekt team eftersom vi är helt olika (den andra idén får vi se när den blir av). Med detta exempel vill jag bara förtydliga att det kan låta kul att dra med sin bästa vän på en affärsidé, men jag rekommenderar att låta kompetenser och egenskaper styra valet.

Workshop – Dags att inventera!

Nog läst! Nu är det dags att inventera vart just du står, som jag introducerade förut. Ta dig ett tag och skriv svara på följande frågor:

  1. Vad har jag för kompetenser? (ex. programmering, marknadsföring, bokföring)
  2. Vad har jag för erfarenhet? (ex. redovsiningsansvarig, snickarjobb 3 år)
  3. Vad brinner jag för eller är intresserad av? (tex. matlagning, MTB, träning)
  4. Vad har jag för resurser? (ex. dator, mobil, lager, garage, verktyg)
  5. Vad har jag för kontakter? (ex. bror som programmerar)

När du har gjort din ”inventering” – börja undersöka vilka ord du kan kombinera. Om vi utgår från mina exempel kan det till exempel bli så här om vi försöker sätta ihop så många affärsidéer som möjligt: eftersom du älskar matlagning och eftersom du kan programmera och marknadsföra kanske du kan starta en online-kurs inom matlagning? Eller eftersom du älskar träning och har tillgång till ett stort garage kanske du kan arrangera gruppträningar på kvällar som ett slags PT-pass á la Crossfit-style i garaget? Eller så kanske du vill gå tillbaka till att börja snickra som du gjorde förr i tiden. Du har ju kompetensen och dessutom ett lager och gamla verktyg att börja med. Uppgradera kan du göra i takt med att du får inkomster. Jag antar att du hänger med på hur jag menar. I denna övningen tycker jag kvantitet är bättre än kvalitet. När du får igång hjärnan att bli kreativ kommer du få flera kombinationer och tillslut kommer du antagligen fastna för en specifik idé lite extra mycket.

Jag hoppas att du har fått lite tips på hur du kan dra igång ditt företag! Vill du ha hjälp att komma igång får du gärna boka ett möte med mig. Maila jessica.ljungberg@drivhuset.se!

Relaterade nyheter

Se alla historier

Smycken med en touch av magi

När man går in på Akhila Designs Instagram känns det som man...

Läs mer

Starta eget – checklista

Affärsidén och affärsplan Din kanske viktigaste punkt att börja med är att...

Läs mer

Möt Malin – konditorn som öppnade Trollhättans första kakeria med succé förra helgen!

Det var hösten 2019 vi på Drivhuset träffade Malin för första gången....

Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!